Snabbskanning av Arbetsplatsmodell

Få förslag på en mer attraktiv, engagerande & kostnadseffektiv kontorslösning

Målgrupp

Organisationer som vill se över sin arbetsplatsmodell (lösning för kontors-, hem- och tredje platsen arbete) och skapa ett utbud som är mer attraktivt, engagerande och välsupporterande utifrån medarbetarnas och verksamhetens behov och samtidigt mer kostnadseffektivt för organisationen att drifta

Tidsåtgång

Ca. 1-2 veckors effektiv tid + ledtider för enkätutskick m.m.

Form

Rådgivning & konsultering. Snabbskanningen levereras i sammanfattande skriftlig form samt en muntlig dragning.

Ni får

  • Översyn av befintlig strategi, material och data
  • Genomförande av Mindmoves specifikt framtagna enkät som visar nuläge och framtida behov av arbetssätt och arbetsmiljöer
  • Djupintervjuer med ett antal utvalda representanter som tillsammans utgör exempel på alla olika typer av roller inom organisationen
  • Analys med rekommendation på typ av arbetsplatsmodell
    • Nytt möjligt utbud av arbetsplatser (kontor, hemma, tredje platsen)
    • Fördelning av tid (all tid på kontoret, all tid på distans eller någon variant däremellan)
  • Enkätresultaten används vidare som indata i Mindmoves dimensioneringsmetod för funktionell design och utformning av de valda arbetsplatserna. Den innefattar bl.a. behov av totalt antal kvm, vilka olika typer av arbets- & mötesplatser & servicefunktioner som behövs och hur många, övergripande flöden och placeringar m.m. Arbetet är konceptuellt med fokus på verksamhetsbehov och funktionalitet, ej arkitektoniskt, och görs i snabbskanningen på en övergripande nivå

Låt alla kvadratmeter jobba på bästa sätt

Att arbeta 60% av arbetsveckan på kontoret och 40% på distans verkar ha blivit lika vanligt som svensk mellanmjölk. Undantag finns, allt från organisationer där du knappt behöver dyka upp på kontoret överhuvudtaget till organisationer som kräver full kontorsnärvaro. Vilket vägval är mest framgångsrikt? Och hur designar vi våra kontor utifrån det?

I en framgångsrik arbetsplatsstrategi är andelen kontorsnärvaro inget kvantitativt beslut utan ett kvalitativt beslut. Hybrid produktivitet maximeras genom att avgöra vad som görs bäst från kontoret och vad som görs bäst hemifrån eller den tredje platsen. Hur många dagar som i realiteten kommer spenderas på respektive arbetsplats är därmed bara en konsekvens av svaret på frågan “Vad gör vi bäst var?”.

Snabbskanning av Arbetsplatsmodell

I Mindmoves ”Snabbskanning av Arbetsplatsmodell” görs en kartläggning av arbetssätten för att förstå vilka aktiviteter som görs bäst från vilken arbetsplats och vad som behövs för att supportera det på bästa sätt. Den lägger också grunden för att skapa ett utbud av arbetsplatser som är mer attraktiva, engagerande och välsupporterande utifrån medarbetarnas och verksamhetens behov och samtidigt mer kostnadseffektivt för organisationen att drifta.

Rådgivare och konsult, Jennica Lenning

Jennica brinner för att skapa engagerande och effektiva arbetsplatsupplevelser i samspelet mellan människor, platser och teknik. Jennica har en gedigen bakgrund som arbetsplatsstrateg och är en av Sveriges mest erfarna projekt- och förändringsledare i att implementera nya arbetsplatsstrategier och skapa nya kontorslösningar. Hon var huvudprojektledare/ förändringsledare för ”ICA@work” och skapandet av ICA’s nya huvudkontor i Solna. Hon var även Change Lead ”New Ways of Working” vid skapandet av Swedbanks nya huvudkontor i Sundbyberg. Post-pandemin hade Jennica bl.a. uppdraget som Strategic Advisor Distributed Way of Working för kry och arbetade fram ett globalt ramverk med guidande principer för krys distribuerade arbetssätt. Hon har även stöttat organisationer som NetOnNet, Länsförsäkringar Uppsala, Trygg-Hansa, Lantbrukarnas Riksförbund, Folksam, KPA Pension och Akademiska Hus på deras resor mot ett nytt arbetssätt och arbetsmiljö. Hon är också en mycket uppskattad föreläsare och moderator vid stora branschkonferenser eller företagsspecifika evenemang.

Mer information och bokning

Kontakta oss om du vill veta mer om upplägg och hur denna snabbskanning kan stötta er organisation.

Vill du läsa mer om val av arbetsmodell, se här.